تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
اخبار فوری| عیدی بازنشستگان|فوری: خبر مهم برای جاماندگان عیدی بازنشستگان|بخوانید

فوری: خبر مهم برای جاماندگان عیدی بازنشستگان|بخوانید

عیدی نیمی از بازنشستگان تامین اجتماعی هنوز واریز نشده است.بر اساس مصوبه هیات وزیران، مبلغ عیدی ۱۴۰۰ کلیه کارمندان و بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.
کد خبر: ۳۸۷۸۰

خبر مهم برای بازنشستگان| جزئیات تازه از مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی

عیدی بازنشستگان هر ساله افزایش می یابد. عیدی بازنشستگان از اهمیت بالایی برخوردار است. عیدی بازنشستگان امسال با تنش زیادی مواجه شد. عیدی بازنشستگان برای افراد بازنشسته حائز اهمیت است. جزئیات جدید عیدی بازنشستگان را بخوانید.

جزئیات جدید عیدی بازنشستگان

از روز گذشته، هفتم اسفند ماه واریز عیدی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی بازنشستگان تامین اجتماعی آغاز شده است. قرار بود عیدی همه ظرف دو روز واریز شود. اما گزارش‌ها نشان می‌دهد عیدی نیمی از بازنشستگان واریز شده و نیمی دیگر هنوز عیدی خود را دریافت نکرده‌اند.

هنوز دلیل واریز نشدن عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص نیست. مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران وعده داده که پرداخت عیدی بازنشستگان ظرف چند روز آینده تکمیل می‌شود. او از بازنشستگانی که هنوز عیدی خود را دریافت نکرده‌اند خواسته تا پایان هفته جاری همچنان منتظر واریز عیدی خود باشند. یعنی تا ۱۳ اسفند ماه.

اما اگر تا پایان هفته جاری هم عیدی بازنشستگان واریز نشد آنها باید چه کنند؟ این مقام مسئول گفته بازنشستگان و مستمری‌بگیرانی که به هر علتی تا پایان هفته جاری،‌ عیدی خود را دریافت نکردند، با تلفن ۱۴۲۰تماس بگیرند. یا اینکه به واحد مستمری‌بگیران شعب تامین اجتماعی مراجعه کنند.

مبلغ عیدی بازنشستگان چقدر است؟


بر اساس مصوبه هیات وزیران، مبلغ عیدی ۱۴۰۰ کلیه کارمندان و بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. این افراد اگر متأهل باشند ۴۰۰ هزار تومان به‌عنوان حق عائله‌مندی همسر و ۱۵۰ هزار تومان برای هر فرزند، دریافت می‌کنند. یعنی عیدی بازنشستگان حداقل دو میلیون تومان است.

در ابتدا گفته شد که این احتمال وجود دارد که حق عائله‌ و فرزند در مبلغ عیدی بازنشستگان لحاظ نشود. اما حالا مدیرعامل تامین اجتماعی گفته: عیدی بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است که اگر متأهل باشند ۲ میلیون تومان و اگر فرزند داشته باشند ۱۵۰ هزار تومان به این عیدی اضافه خواهد شد.

سران قوا در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی در صبح جمعه ششم اسفند1400تاکید کردند در سریع ترین زمان ممکن عیدی بازنشستگان پرداخت شود. در این جلسه پیشنهادهای دولت در زمینه پرداخت سریع و به موقع عیدی و پاداش بازنشستگان تصویب و مقرر شد با اختصاص اعتبار لازم در سریع ترین زمان ممکن عیدی بازنشستگان پرداخت شود.

شب بیست و چهارم بهمن ماه، در جلسه هیات دولت مبلغ عیدی کارمندان دولت و بازنشستگان مشخص شد؛ بر اساس مصوبه هیات دولت، عیدی پایه یک میلیون و ششصد هزار تومان است که حق تاهل ۴۰۰ هزار تومان و حق اولاد ۱۵۰ هزار تومان در صورت شمول به آن افزوده می‌شود.

از قرار، عیدی بازنشستگان لشکری یا همان مستمری بگیران صندوق تامین اجتماعی نیروهای مسلح همراه با حقوق بهمن ماه واریز شده؛ عیدی بازنشستگان کشوری نیز قرار است در همین هفته واریز شود اما هنوز زمان دقیق واریز عیدی مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی مشخص نیست.

حسن ایزدان بازرس کانون بازنشستگان کارگری تهران در این رابطه می‌گوید: ما این تاخیر و دیرکرد را به خیر می‌گیریم و فرض می‌کنیم یک نشانه خیر است؛ در تماس‌هایی که با سازمان تامین اجتماعی داشتیم، زمان دقیق و قطعی واریز عیدی‌ها را مشخص نکردند اما انتظار داریم این تاخیر، نشانه مثبت باشد.

وی افزود: ما توقع داریم سازمان تامین اجتماعی مبلغی به عیدی مصوب دولت بیفزاید؛ به روال هر ساله، عیدی بازنشستگان کارگری برابر با عیدی بازنشستگان زیرمجموعه دولت تعیین می‌شود اما ما انتظار داریم با توجه به اوضاع بد معیشتی بازنشستگان کارگری و به دلیل اینکه مبلغ اعلامی دولت بسیار ناچیز است، سازمان تامین اجتماعی از منابع داخلی خود قدری به عیدی بازنشستگان بیفزاید تا خانواده‌های کارگران بازنشسته شب عید، تا حدودی وضع معیشتی‌شان بهبود یابد.

او ادامه می‌دهد: سال قبل سازمان تامین اجتماعی به عیدی بازنشستگان کارگری افزود: امسال نیز انتظار داریم عیدی خوبی به مستمری بگیران بدهند و کمی از دلهره‌های شب عید بکاهند.

از روزی که مبلغ عیدی کارکنان دولت و بازنشسته‌ها تعیین شد، اعتراضاتی در این باره شکل گرفت. در این اعتراضات آمده بود که این مبلغ عیدی نمی‌تواند حتی نیازهای شب عید را هم پاسخ دهد.

باتوجه به خبری که در آن زمان در مورد عیدی‌ها منتشر شده بود، قرار بر این شد عیدی بازنشستگان مشمول صندوق بازنشستگی کشوری که در سال ۱۴۰۰ حق عائله‌مندی، اولاد و بیمه خدمات درمانی آنها را صندوق مذکور پرداخت کرده، توسط آن صندوق قابل پرداخت است و سایر مواردی که مشمول صندوق‌های یاد شده نیستند، از محل اعتبارات دستگاه اجرایی، سازمان یا شرکت دولتی ذی ربط قابل پرداخت است.

یعنی در واقع قرار بر این بود که کارمندان و بازنشستگان ۴٠٠ هزار تومان حق فرزند و ١۵٠هزار تومان نیز به ازای هر فرزند دریافت کنند. پس از این ماجرا دیشب خبری منتشر شد که تصوری مبنی بر منتفی شدن این موضوع ایجاد کرد.

در این خبر که به نقل از سرپرست اسبق سازمان تامین اجتماعی بود، آمده بود که عیدی شاغلان در بخش‌های دولتی یا همان کارکنان دولت از سوی دولت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان درنظرگرفته شده است، دولت تحت عنوان حمایت از خانوار، فرمول جدیدی ارائه کرده که مطابق آن به ازای همسر ۴۰۰ هزار تومان و به ازای هر فرزند ۱۵۰ هزار تومان به این مبلغ افزوده می‌شود. برای بازنشستگان نیز یک عدد ثابت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی تعیین شده است که زمان واریز آن را باید مسئولان سازمان تامین اجتماعی تعیین و به حساب بازنشستگان واریز کنند.

اما چند ساعتی از این خبر نگذشته بود که امروز و دقایقی پیش اعلام شد دریافت حق فرزند و عائله مندی توسط دولت ابلاغ شده است

اما با این حال همچنان این سوال پابرجاست که در شرایطی که نرخ برنج به صد هزار تومان و گوشت به ٢٠٠هزار تومان نزدیک شده است، آیا این عیدی کفاف حتی یک ماه از خرج خوراک بازنشستگان را خواهد داد؟

با تصویب هیئت وزیران، به دستگاه های اجرایی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی ایران اجازه داده شد به کارمندان خود (اعم از رسمی، ثابت، پیمانی، خرید خدمت، قراردادی و موقت) و اعضای هیئت علمی دانشگاه ­ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و قضات که بطور تمام وقت اشتغال به کار دارند (به استثنای کارگران شاغل در کارگاه های مشمول قانون کار)، مبلغ ثابت ۱۶ میلیون ریال به نسبت مدت خدمت تمام وقت در سال ۱۴۰۰ به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) در بهمن ماه سال جاری از محل بودجه مصوب دستگاه های اجرایی پرداخت نمایند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز